De invloed van schone geuren

Bent u netjes of een smeerpoets ?

Dat verschilt per gelegenheid, zo blijkt uit onderzoek van de universiteiten in Nijmegen en Utrecht. Onze netheid wordt namelijk sterk beïnvloed door de geur die in een ruimte hangt. Onderzoekers lieten studenten een kruimelig koekje eten ofwel in een een ruimte met een neutrale geur, ofwel in een ruimte waar de geur van allesreiniger was verspreid. Ook al waren de studenten zich niet bewust van de geur toch veranderde hun gedrag er aanzienlijk door: omgeven door schone geuren ruimden ze drie keer zo vaak hun kruimels op en kregen ze drie keer zo vaak het idee om ook thuis te gaan poetsen. Psychological Science, september 2005

GEURKENNIS

Zintuig reuk

Reuk is met dat deel van de hersenen verbonden waar emoties ontstaan, herinneringen worden opgeslagen en fantasie tot leven komt. Liefde, passie, plezier, genot en elke andere emotie wordt door de neus ontdekt. De herinnering die geassocieerd wordt met een geur is degene die je 't beste bij blijft. Reuk is het meest intieme zintuig die zich het moeilijkst laat omschrijven. Geuren voeden ons bewustzijn en onderbewustzijn. Gevoelens, beoordelingen en gedrag worden onbewust door geur gevormd. Mooi voorbeeld hiervan is dat mensen zich onbewust tot elkaar aantrekken o.b.v. geur.
Geur komt als eerste! Voor dat een pasgeborene zijn moeder scherp kan zien, herkent hij de liefde en de warmte van zijn mama door haar intieme geur.

Geurflashbacks​

Geuren verrassen ons vaak met intense herinneringen en emoties. Voor ieder heel persoonlijk maar een aantal is zo universeel dat die bij de meeste mensen ook een krachtige associatie oproept. Herkent u deze ? 

De geur van ......,,doet je denken aan..,

  • van een linoleumvloer - de gymzaal

  • vleesjus- ouderlijk huis

  • chloor- zwemdiploma/zwemlessen

  • vers gemaaid gras - sportvelden

  • zonnebrandolie - zomervakanties

  • speculaaskruiden - Sinterklaas

  • een schuur- leren fietsen

  • Zwitsal - baby's

  • Haardvuur - bergen/winter

  • Erwtensoep - ijs /schaatsen

Wat doet geur met je?

 

Uit veel onderzoeken is inmiddels gebleken dat geur een positieve invloed kan hebben op het welbevinden van mensen. Op de vraag wat geur nu echt met je doet en hoe verkoopgedrag middels geur beinvloed wordt?, heeft De University of Scranton het antwoord gevonden in de zogenaamde "flow state". Een toestand die consumenten ervaren wanneer zij in een aromatische begeurde ruimte aan het winkelen zijn. Deze flow state wordt in de psychologie ook wel vergeleken met een innerlijke rust waarbij mensen hun tijdsbesef verliezen en volledig opgaan in hetgeen waar zij op dat moment mee bezig zijn. Een dergelijke ervaring kan enkele seconden / minuten duren. Geur kan consumenten op deze manier onthaasten in hun shopgedrag, waardoor zij langer blijven en wellicht meer aanschaffen. 

Nike-case

Geur speelt een belangrijke rol in de acceptatie van een merk. Onze gevoelens en beoordelingen over een product of dienst worden namelijk onbewust door geur gevormd. Nike is zich ook bewust van de kracht van geur. Zij hebben in twee verschillende maar identieke kamers hetzelfde paar hardloopschoenen laten beoordelen door proefpersonen. Het enige verschil tussen de twee kamers was de geur. Één kamer werd voorzien van een bloemengeur en de andere kamer werd helemaal niet begeurd. De proefpersonen inspecteerden de schoenen in elke kamer en vulden vervolgens een vragenlijst in. Opmerkelijk resultaat was dat de consumenten overtuigend, met een marge van 84%, de voorkeur gaven aan de schoenen die getoond waren in de kamer met de bloemengeur. Ook werd de waarde van deze "geurschoenen" met gemiddeld $10,33 hoger geschat dan de schoenen uit de niet-geurende kamer.  (bron: Brand Sense, pag. 97, Martin Lindstrom)

Geurmarketing

Geur omdat:

  • De gemiddelde verblijfsduur (in de winkel) toeneemt.

  • De intentie om terug te keren verhoogd wordt.

  • Zij een positieve invloed heeft op je welbevinden.

  • De boodschap en bijbehorend merk beter herinnerd wordt.

  • De inhoud van de boodschap versterkt wordt

  • De positionering van het product (merk) versterkt wordt.

 

De reukzin is nauwelijks uit te schakelen en geurherinneringen blijven in een wereld met een overmaat aan visuele informatie relatief lang hangen.

 

 

lisdoddelaan 86 | 1087 KA Amsterdam | T +31-(0)20 - 670 11 73 | info@makingscents.nl